10 ژوئن 2023- مصرف حبوبات، مانند لوبیا، عدس، نخود و سویا، ممکن است تأثیر قابل توجهی بر خطر بیماری قلبی عروقی (CVD) و دیابت نوع 2 (T2D) در بزرگسالان سالمی که از حبوبات به میزان کم استفاده می کنند، نداشته باشد.

این بررسی سیستماتیک که اخیراً در مجله ی Food & Nutrition Research منتشر شده است، با هدف ارزیابی ارتباط بین مصرف حبوبات و CVD، T2Dو عوامل خطر آنها در این جمعیت، انجام شد.

دکتر بیرنا توریسدوتیرو تیمش، جستجوی جامعی را در چندین پایگاه داده برای کارآزمایی‌های تصادفی و کنترل دار (RCTs) و مطالعات کوهورت آینده‌نگر با پیگیری حداقل 12 ماه انجام دادند. از 181 مقاله بررسی شده، 47 مقاله برای تجزیه و تحلیل در این مطالعه انتخاب شدند. مقالات شامل 31 مطالعه کوهورت شامل 2081432 شرکت‌ کننده عموماً با مصرف حبوبات کم ، 14 کارآزمایی تصادفی‌ و کنترل‌ دار متقاطع (RCT) با 448 شرکت ‌کننده، یک RCT موازی، و یک کارآزمایی غیرتصادفی‌ بودند.پیامدهای مورد بررسی شامل CVD، بیماری عروق کرونر قلب (CHD)، سکته مغزی، T2D، و چربی‌های مختلف خون، نشانگرهای گلایسمی و تغییرات فشار خون بود.

متاآنالیز مطالعات کوهورت هیچ ارتباط معنی داری را بین مصرف حبوبات و بیماری های قلبی عروقی(CVD)، بیماری عروق کرونر قلب (CHD)، سکته مغزی، یا دیابت نوع 2(T2D) نشان نداد.

از سوی دیگر، متاآنالیزهایRCT ها یک اثر محافظتی بالقوه برای مصرف حبوبات بر روی برخی عوامل خطر پیشنهاد کردند.که شامل کاهش کلسترول تام (اختلاف میانگین 0.22- میلی مول در لیتر)، لیپوپروتئین با چگالی کم یاکلسترول LDL(0.19- میلی مول در لیتر)، سطح گلوکز ناشتا (0.19- میلی مول در لیتر) و ارزیابی مدل هموستاتیک برای مقاومت به انسولین یا HOMA-IR (-0.30)بود.

ناهمگنی قابل توجهی در بین نتایج RCT وجود داشت، با 52 درصد شاخصI2[1] برای کلسترول LDL و بیش از 75% برای سایر پیامدها.

محققان گفتند: به طور کلی، شواهد مربوط به ارتباط بین مصرف حبوبات و خطر ابتلا به CVD و T2D محدود است و هیچ نتیجه قطعی از داده‌های موجود نمی‌توان گرفت.

آنها نتیجه گیری کردند: به طور خلاصه، در حالی که مصرف حبوبات ممکن است مستقیماً بر خطر CVD و T2D در بزرگسالان سالم با مصرف کم حبوبات تأثیر نداشته باشد، این مطالعه نشان می‌دهد که گنجاندن حبوبات به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع و مغذی می‌تواند به بهبود عوامل خطر مرتبط با این شرایط کمک کند. مطالعات آینده برای بررسی بیشتر مزایای بالقوه مصرف حبوبات در پیشگیری از CVD وT2D ضروری است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/legume-consumption-not-significantly-linked-to-improvement-of-cvd-and-diabetes-risk-in-healthy-adults-112702

 



[1] شاخص I2 میزان ناهمگونی واقعی را اندازه گیری می کند